Visita a Fandema: una experiència de col·laboració i aprenentatge mutu 

Fandema és un projecte que va néixer el 2009 de la mà de Mbolo Association i Solidança, amb l’objectiu de promoure l’empoderament de dones a Gàmbia mitjançant la formació i l’emprenedoria local. Amb els anys, el perfil de les participants ha anat evolucionant i, actualment, la majoria són joves menors de 21 anys que busquen oportunitats per construir un futur digne i autònom. 

Per enfortir les competències transversals de les alumnes, Solidança, Mbolo Association i l’Ajuntament de Molins de Rei col·laboren en un projecte que complementa el treball que ja es realitza a Fandema, aportant noves perspectives i recursos que poden enriquir la formació. 

En el marc d’aquest projecte, algunes tècniques de Solidança van visitar les instal·lacions de Fandema, l’escola per a dones situada a Tujereng, Gàmbia. Aquesta visita ha permès establir un contacte directe amb les formadores del centre, conèixer de primera mà les classes i l’experiència de les alumnes, i compartir reflexions i suggeriments que puguin ser útils en el desenvolupament del programa. 

El viatge va començar el dissabte 27 de setembre amb les tècniques Núria i Itziar i el representant del departament de RAEE, Daniel. Durant el cap de setmana, Jankey i Fatima, de Fandema, els van mostrar els espais on s’han fet instal·lacions de plaques solars, incloent-hi els congeladors i les màquines de gel, compartint detalls sobre el funcionament diari del projecte. 

A partir del dilluns, les tècniques van assistir a les classes de competències transversals, centrades en l’autoconeixement i la identificació de les emocions. Aquestes activitats ajuden les alumnes a reconèixer les seves emocions, conèixer millor les seves preferències i aprendre a afrontar situacions diverses, tot reforçant la seva autonomia i confiança en elles mateixes i el seu projecte personal i professional. 

A les tardes, es van mantenir trobades amb l’equip de Fandema per donar retroacció de les sessions del dia, explorar noves formes de treballar-les i continuar amb la planificació dels tallers que s’executarien dijous i divendres. 

Aquestes activitats van incloure formació sobre l’elaboració de CV, dinàmiques d’“elevator pitch” i role-playing d’entrevistes. Durant l’execució de les activitats van poder identificar i presentar les seves qualitats i experiència davant del grup i saber plasmar-les en un document. El role-playing les va permetre trencar dinàmiques establertes, guanyar confiança en si mateixes a l’hora de presentar-se i qüestionar-se situacions viscudes que infravaloren el seu potencial i les seves capacitats professionals com a dones. 

Tot això ofereix una perspectiva externa que enriqueix el procés d’aprenentatge de les alumnes i permet que les formadores incorporin noves eines i enfocaments al llarg de tota la formació. 

A més de la part formativa en competències transversals, Daniel, del taller RAEE, va treballar amb l’equip tècnic de Fandema per impulsar la seva autosuficiència en manteniment i reparació de les seves màquines i instal·lacions, així com d’altres aparells electrodomèstics. L’objectiu és compartir coneixements, procediments i hàbits per tal que l’equip pugui, amb el temps, gestionar aquestes tasques de manera independent. Aquest aprenentatge es farà progressivament, amb visites programades i seguiment a distància, fins que el personal tècnic de Fandema pugui assumir completament les tasques per si mateix. 

Fandema ja havia integrat les competències transversals en el seu programa, reconeixent la seva importància per al desenvolupament personal i professional. La col·laboració amb Solidança pretén aportar un complement d’experiències i coneixements, establint un aprenentatge mutu entre totes les persones implicades en el projecte. 

Entrada similar