Més enllà del coneixement: Fandema i Solidança uneixen esforços per enfortir la confiança, l’adaptabilitat i la intel·ligència emocional de les dones a Gàmbia

Des dels seus inicis, l’any 2009, el Fandema Women Development Centre ha estat un espai d’apoderament per a les dones a Gàmbia. Amb el pas dels anys, però, el perfil de les participants ha anat canviant: cada vegada arriben més joves en situació de risc, moltes d’elles menors de 21 anys, que busquen l’oportunitat de construir-se un futur digne. Davant d’aquesta realitat, el centre ha vist la necessitat d’enfortir les competències transversals de les seves alumnes i adaptar el sistema formatiu a aquests nous perfils.

Fruit d’una profunda reflexió sobre com millorar les oportunitats d’inserció laboral de les dones de Fandema, l’any 2024 es va posar en marxa un projecte específic amb Solidança Treball EI SL, gràcies al suport de l’Ajuntament de Molins de Rei. La premissa era clara: ser una bona professional no depèn només de les competències tècniques, sinó també d’una actitud i unes habilitats personals que són crucials. Així va néixer la revolució d’incorporar les competències transversals com a pilar fonamental del primer any del pla d’estudis de Fandema. Per avançar amb èxit, tant si esdevenen emprenedores com si treballen per compte d’altri, les joves necessiten més que coneixements tècnics: necessiten confiança, adaptabilitat i intel·ligència emocional.

El primer any de treball conjunt amb Solidança va permetre elaborar un diagnòstic precís del mercat laboral, de la societat i cultura local, i també del pla d’estudis de Fandema. Aquest 2025 ha estat possible fer un pas més: integrar les competències transversals dins dels itineraris individualitzats de les dones. Amb el suport de la Núria, l’Albert i l’Eva, i el compromís de l’equip local —la Jankey, la Fatima i l’Adama—, s’han introduït noves perspectives i estratègies per millorar la inserció, la mediació i l’orientació en el camí cap al mercat laboral. Entre els resultats més destacats hi ha el redisseny dels formularis i el missatge d’admissió, que ara recullen i valoren millor les habilitats i el potencial de cada alumna. Alhora, s’han creat eines per mesurar el progrés en àmbits com l’orientació sociolaboral, per garantir un seguiment més integral.

En aquest procés, el paper de la Fatima Sillah, formadora encarregada de liderar el nou programa de competències transversals, ha estat clau. Ella mateixa explica: “La meva part preferida va ser quan la Núria i l’Eva van introduir activitats sobre autoconeixement, autoestima i gestió emocional. Sembla que estiguessin dissenyades a mida per a les nostres noies aquí a Gàmbia, i de seguida vaig imaginar els moments d’‘eureka!’ que provocarien.”

Des de la darrera sessió, al juliol, la Fatima ha estat elaborant el nou currículum amb una confiança creixent, fent servir molts dels recursos i idees compartits durant la formació. Algunes activitats ja s’han pilotat amb èxit durant una jornada d’orientació de dos dies per a les noves estudiants del programa “Habilitats per a la Vida”. L’energia, l’entusiasme i les rialles de les participants van confirmar que el programa anava en la direcció correcta. De cara al futur, tant Fandema com la Fatima són optimistes: “Amb aquest nou currículum de competències transversals, les nostres joves entraran a qualsevol sala amb el cap ben alt, conduiran converses amb claredat i elegància, i prendran decisions valentes sense deixar-se dominar per les emocions. I, sobretot, sabran el que valen.”

Entrada similar